היוזמה החברתית היא ההמשך הטבעי ליוזמה שנקראת הפועל קטמון ירושלים . היא בנויה, קודם כל, על הרגשת הסולידריות והמעורבות החברתית שמאפיינת את הקבוצה הזאת. אך בבסיס הרעיון עומדת גם התובנה שהיום, בעידן בו קהילות אמיתיות הן מצרך נדיר, קבוצת כדורגל משמשת כקהילה בעלת כח משיכה והזדהות, לטוב ולרע. אנחנו מאמינים שאפשר לחנך בתוך קהילה כזאת באופן חי ועמוק, על ידי המפגש האנושי המתרחש בתוך הקהל. הפועל קטמון מביאה איתה ערכים חיים, הקבוצה עצמה היא הצהרה בדבר קיומם של נכסים קהילתיים, שאינם משועבדים לחוקי השוק ולכסף הגדול. הקבוצה מאופיינת גם בהתנגדות לגזענות ואלימות כערך שאינו בגדר סיסמא מנותקת, אלא הוא חלק יומיומי ומהותי מהתנהגותו ותפיסתו העצמית של הקהל.
היוזמה החברתית כוללת בתוכה הן פעילויות על בסיס קבוע והן פעילויות חד פעמיות. בין הפעילויות החד פעמיות ביקור שחקנים בבי"ס, מסיבת אוהדים, פעילות חנוכה בשיתוף עמותת יוצר אור, הרצאה, ומפגש עם אוהדי קבוצת ורדר ברמן הגרמנית.
טורניר האוהדים - טורניר כובשי קטמון מה שהתחיל בתור ארוע חד פעמי הפך להיות טורניר מסורתי. בכל טורניר משתתפות כמה עשרות קבוצות של שחקנים חובבים אשר במשך יום משחקים ארוך נלחמות על מנת לזכות בגביע. מאות הספורטאים שהשתתפו בכל הטורנירים תמיד מספרים על ההנאה הגדולה. המתעניינים יוכלו לקרוא את הסיקור מהטורניר הראשון, או לצפות בתקציר הווידאו מטורניר כובשי קטמון 3. תמונות: כובשי קטמון I|כובשי קטמון III|כובשי קטמון IV
החל מהשנה הראשונה לקיומה של הקבוצה, אנו ביוזמה החברתית מקיימים גם פעילויות לאורך שנה שלמה.
פרויקט חניכה אישית ואימוץ קבוצות הכדורגל של מתנ"ס כגן פרויקט חניכה אישית של ילדים משכונת קטמון בירושלים יחד במקביל לאימוץ קבוצות הכדורגל של מתנ"ס כגן. פרויקט החניכה האישית התנהל בשנה הראשונה להקמתה של הקבוצה היא עונת 2007/08. כ-10 אוהדים לקחו חלק בפרויקט החניכה וכל אחד מהם נפגש עם חניכו על בסיס שבועי. הפרויקט לווה ע"י עובד סוציאלי אוהד הקבוצה. כמובן שהחניכים הם לא היחידים שיצאו נשכרים מהמפגשים הללו. גם החונכים קיבלו המון מהפרויקט. באותה עונה אימצה הפועל קטמון ירושלים שתי קבוצות כדורגל ממתנ"ס כגן. האימוץ והליווי כלל מתן חליפות אימון וציוד מקצועי, וגם אירועים משותפים, כמו הדלקת נרות עם שחקני הקבוצה בחנוכה, ליווי של אוהדים למשחקים בטורניר, וחלוקת ציוד עידוד וצעיפים לילדים ושחקנים מצטיינים. שתי הקבוצות הגיעו לגמר טורניר גביע ראש העיר וילדי כיתות ה' ו' אף זכו להניף את הגביע במדי הפועל קטמון ירושלים. שחקני הקבוצות המאומצות זכו לבצע הקפת ניצחון עם דגל אדום באיצטדיון טדי בשבוע שלאחר הזכיה לעיני אלפי צופים גאים.
אולפן עברית ואימוץ קבוצת בית הספר כי"ח חרשים בעונת 2008/09 שוב אימצה היוזמה החברתית של הפועל קטמון ירושלים קבוצת כדורגל צעירה, הפעם את קבוצת בי"ס כי"ח לחירשים ובנוסף הפעילה אולפן עיברית לעולים מבוגרים. בפרויקט האולפן, בשיתוף עם קהילת יוצר אור הפועלת בשכונת תלפיות, לקחו חלק כ-15 אוהדי הקבוצה. כל אחד מהאוהדים, במשך כשנה, לימד עברית את אחד מחברי מהקהילה. חברי קהילת יוצר אור רובם ככולם עולים חדשים מבריה"מ לשעבר ומאתיופיה. לרבים מהם זה היה מפגש נדיר עם ישראלי "צבר" בגובה העניים ועל בסיס קבוע. קבוצת הכדורגל של בית ספר כי"ח לחרשים קיבלה תמיכה במדים וציוד מקצועי. כמו כן בעזרת אנשי היוזמה החברתית זכו הילדים באפשרות לשחק נגד קבוצות אחרות של ילדים בטורניר כובשי קטמון, במשחק אימון מול קבוצת "נצר יונייטד", ובטורניר "מדינת הכדורגל" בסכנין.
ליגת השכונות בהמשך לאימוץ קבוצות מתנ"ס כגן ובי"ס כי"ח לחירשים מהשנתיים החולפות, החלטנו ביוזמה החברתית להקים את "ליגת השכונות" של הפועל קטמון ירושלים בעונת 2009/10. היקף הפעילות בפרויקט זה היה גדול בהרבה מכל מה שעשינו עד אותה עונה, הן מבחינת מספר החניכים והן מבחינת מספר המסגרות איתן עבדנו.
במסגרת פרויקט "ליגת השכונות" מקימים הפעילים קבוצות כדורגל בשכונות שונות ובתי ספר באזורים שחלקם מעוטי יכולת ובהם הילדים אינם יכולים להשתתף בחוגים היקרים הקיימים. לאחר הקמת הקבוצות בשכונות, לרבות בשכונות מזרח העיר, ניתנים לילדי הקבוצה שני אימונים שבועיים על ידי מאמן מוסמך, מרכז למידה על ידי חונך מטעם הפרויקט, אחת לשבוע וטורניר גדול בכל חודש בין 12 קבוצות הפרויקט.
בשנת הפעילות הראשונה של הפרויקט השתתפו בפרויקט 7 קבוצות, ובשנה השנייה הפרויקט התרחב מאוד לכדי 12 קבוצות בנים ו-8 קבוצות בנות המשתייכות לליגה נפרדת
תמונות: ליגת השכונות, מחזור ראשון|ליגת השכונות, מחזור שני|ליגת השכונות, מחזור שלישי|ליגת השכונות, מרכז למידה
רוצים להצטרף למיזם? צרו קשר במייל: hanhala@katamon.co.il
יש לכם רעיונות נוספים? רוצים להצטרף או לעזור ליוזמה החברתית? צרו קשר או כיתבו אלינו בכתובת hapoel.katamon@gmail.com
|